Sunt sigur ca daca ati copilarit in anii 80 sau 90, stiti ca intre tineri era o moda de a construi cu ajutorul unei bucati plane de lemn si niste tije cu rulmenti un fel de skateboard ca sa zic asa. Fireste, cel mai important rol il aveau rulmentii. Stiati ca pe langa rulmentul standard de care am auzit cu totii, exista si rulmenti liniari?
Creati din necesitatea eliminarii fortelor de frecare, ca si in cazul rulmentilor standard, rulmentii liniari au acelasi scop. Acestia permit unui ax sa poata efectua miscari de translatie eliminand pe cat posibil fortele de frecare. In echipamentele controlate de computer, sau acolo unde este nevoie de precizie la nivel de milimetru, nu este de ajuns sa lubrificam lagarul in care axul de forta sau de translatie se misca.
Un alt aspect important este ca prin intermediul rulmentilor, eliminandu-se fortele de frecare, dispare automat si riscul de temperaturi crescute cauzate de proasta sau impropria lubrificare a punctelor de pivotare sau translatare.
Rulmentii liniari transforma practic forta de frecare in forta de rotire, prin intermediul bilelor ce sunt dispuse in interiorul ansamblului. Acestea sunt dispuse astfel incat prin rotirea lor sa permita o miscare fluenta, a tijei, sau pe aceasta. Acelasi principiu ce-l gasim si la rulmentii utilizati pentru axuri rotitoare.
Ce diferente gasim insa la rulmentii liniari? Prima diferenta este cea ca acestia se aseamana cu un cilindru in interiorul caruia, sunt montate siruri de mici sfere metalice tinute de o piesa montata in interiorul rulmentului. Aceasta piesa ce tine bilele in interior se numeste camasa. Aceasta are rolul de a nu permite bilelor sa cada sau sa se loveasca intre ele, dar si tin bilele in fagasul lor.
Dupa cum spuneam, rulmentii liniari sunt folositi pentru a reduce cat mai mult fortele de frecare ce intervin la miscarea de translatie a unui ax prin suportul sau. Aceasta necesitate apare cu precadere in cadrul aplicatiilor industriale, dar mai ales la utilajele controlate prin comanda numerica, sau la roboti independenti industriali.
Precizia si eficienta energetica a unui utilaj este grupul de caracteristici cu cea mai mare importanta, iar daca, de exemplu, in loc sa avem rulmenti liniari la axele de translatie sau rulmenti la axele de pivot, am avea doar lagare, atunci precizia utilajul scade considerabil, dar, odata cu ea, scade si eficienta energetica, astfel marindu-se costurile de functionare.
Lasă un răspuns